MARATHON MAAGD

Nog nooit meegespeeld aan de Popquiz Marathon en ben je nu al zenuwachtig of je het allemaal wel gaat snappen? Geen paniek, voor nieuwkomers nemen we de avond even helemaal door:

VOORBEREIDING
Meespelen doe je in teamverband. Een team mag uit maximaal 5 personen bestaan (minder mag dus ook), dus zoek de ideale mensen bij elkaar. Dat kunnen 5 mensen die het heel goed met elkaar kunnen vinden, maar als je voor de winst gaat, kan het handig zijn om te zorgen voor 5 mensen met een compleet verschillende muzieksmaak. Je kunt hier de blokkenschema’s vinden om alvast te kijken aan welke rondes je mee wil doen. Bedenk ook alvast een teamnaam, dat scheelt straks weer tijd bij de inschrijving.

STARTPUNT
Op 29 mei meld je je tussen 19.00 uur en 20.00 uur op de hoofdlocatie. Daar hoeft niet het hele team bij aanwezig te zijn, alleen degene met het kaartje is genoeg. De eerste vraag die je wordt gesteld is of je al een teamnaam hebt doorgegeven. Heb je dat op tijd gedaan, dan liggen er rugnummers met je teamnaam erop voor je klaar. Heb je dat nog niet gedaan, krijg je blanco rugnummers waar je zelf je teamnaam op kunt schrijven. Dat is ook het moment dat je je teamnaam door moet geven, dus heb een goeie naam paraat!
Je krijgt ook een tasje met daarin een stempelkaart, een blokkenschema, een pen en een magazine dat je als onderlegger kunt gebruiken, mocht je ergens komen waar je niet aan een tafel kunt zitten.

QUIZZEN MAAR!
Je kiest een quiz uit op het blokkenschema en gaat naar die locatie toe. Je laat je stempelkaart aan de presentator zien en die geeft je een sticker voor op je kaart, en een antwoordformulier. Schrijf meteen je teamnaam op het formulier. Als je dat niet doet, weten we niet aan wie we de punten moeten geven en dan wordt het achteraf huilen dat die perfecte score niet meetelt, dus vergeet het echt niet.
De presentator legt uit wat de quiz inhoudt en wat je moet invullen. De muziek start en je kunt aan de slag. Vul alleen in wat er wordt gevraagd, je krijgt geen punten voor extra informatie. Sterker nog, je loopt de kans dat de nakijkers er in de war van raken en alles fout rekenen. Zo duidelijk mogelijk schrijven is ook fijn voor de nakijkers, dus wellicht het invullen niet aan Opa Hanenpoot overlaten.
Als de quiz klaar is, check je nogmaals of je teamnaam echt is ingevuld en lever je het blad in bij de presentator. Wil je weten wat de antwoorden zijn? Blijf dan even zitten, de presentator leest ze voor, ze worden daarna niet meer bekend gemaakt, dus dit is je enige kans… Daarna is het door naar de volgende locatie!

DRUKTE
Hou er rekening mee dat het druk kan zijn. Soms te druk zelfs. Om het veilig te houden en om alles binnen de tijd na te kunnen kijken, zijn er per locatie een bepaald aantal formulieren beschikbaar. Zijn die op, is er niks meer aan te doen en moet je door naar de volgende locatie. Wil je per se mee doen aan een bepaalde ronde, kom dan vroeg en meld je meteen bij de presentator zodat hij/zij weet dat jullie er als eerste waren en zeker een formulier moeten krijgen.

Bedenk ook van tevoren al een alternatieve route, mocht een ronde waar jullie aan mee wilden doen vol zijn!

(BIJNA) KLAAR
Na het spelen van de laatste quiz ga je terug naar de hoofdlocatie om daar je stempelkaart in te leveren. En dan begint het wachten. Achter de schermen werkt een legertje nakijkers zich drie slagen in de rondte om zo snel mogelijk tot een uitslag te komen, maar het kan best een uurtje duren voor die er daadwerkelijk is. Heb je daar geen zin in, kun je ook gewoon ergens anders wat gaan drinken en de volgende dag hier checken op welke plaats je bent geëindigd. Maar ja, als de kans bestaat dat je in de top 3 zit, is het natuurlijk wel de moeite waard te blijven hangen om een prachtige beker in ontvangst te nemen!

LAATSTE TIPS
  • De titels van de rondes zijn op z’n zachtst gezegd wat vaag. Als je vaker meespeelt, weet je soms al een beetje wat er achter de cryptische titels verscholen kan zitten, maar dan nog kan het soms een verrassing zijn. Er zijn twee dingen waaraan je een beetje kunt zien of de ronde wat voor jou is. De kleurtjes geven aan hoeveel liedjes er uit een bepaald decennium inzitten en aan de pepertjes kun je zien hoeveel “makkelijke” nummers erin zitten. Dat laatste is natuurlijk vrij subjectief, maar je kunt hier lezen hoe we hebben bepaald wat makkelijke, of juist moeilijke nummers zijn.
  • Wees sportief. Speel niet vals door dingen op te zoeken of door Shazam te gebruiken. Als iemand van de organisatie het ziet, nemen we je stempelkaart in en doe je niet meer mee voor de einduitslag. Sportief zijn betekent ook dat je aardig bent voor elkaar én voor de organisatie. Dat kan soms wat lastig zijn na een paar biertjes, maar probeer in je achterhoofd te houden dat er heel hard wordt gewerkt om iedereen een leuke avond te bezorgen en dat het bloedirritant is als er iemand met z’n dronken hoofd door de fragmenten heen gaat schreeuwen bijvoorbeeld… Dat is tot nu toe gelukkig nog nooit gebeurd, maar we zeggen het toch maar even.
  • Na de eerste keer meteen verslaafd? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief. Je krijgt dan bijvoorbeeld ook informatie over de Dag van de Popquiz, maar belangrijker nog: je komt dan ook te weten hoe je aan de ronde-uitleg komt. Jawel, een select clubje mensen ontvangt twee dagen voor de Marathon een document waarin die cryptische rondetitels worden uitgelegd. Een enorm voordeel en je zult straks ineens snappen waarom sommige mensen angstvallig sommige rondes vermijden en bij andere rondes staan te dringen. Daar heb je nu niks aan, maar je speelt volgende jaar vast weer mee!   

Meer tactische tips? Klik hier